2008-05-30

Doftdammsugare i stilla kväll

Hektisk dag. Snabba kast. Sen en mild afton då det stillnar ut fullständigt. Vid vattnet får jag ro och andhämtning. Ytan reflekterar den nedåtgående solens värme. Jag sitter i en karpstol och läppjar på kaffet och bara stormtrivs. Det är ingen ruljans på mäskplatsen, inga bubblor, inga ytsimmande fiskar. Men jag är inte orolig. De kommer. De bottenrotande doftdammsugarna hittar snart dit, det vet jag. Under tiden njuter jag av den orkestrala show som pågår i skog, i snår, i vass och i luft. Försommarens fågelsång är nästan bedövande. Som grädde på moset svävar en fiskgjuse över mitt trassliga huvud. Vad gör den här? Och minsann, är det inte bubblor på mäskplatsen...

Sutarna går ronden, patrullerar och bökar runt. Ett snitsigt lyftnapp på flötet, spölyft och en snabb, intensiv rusning. Jag tappar bort fågelljuden. Nu är det bara rödögda fiskar för mitt inre. En arg hanne på dryga två kilo blir kvällens första gäst i håvnätet. Den är ärrad efter någon form av kamp. Den surmulna uppsynen är barsk och mäktig. Stjärtfenan är en bred paddel. Snart blir det fler. Starka, rappa och envisa sutare. Och när det lugnat sig lite kommer plötsligt vår svenska segelfisk, abborren, på oväntad visit. En fyrahektosfisk plockar upp en krok med tre majskorn, som ligger och gonar i bottenslammet. Skoj. Loss och i med den igen.

Snart är mörkret tätt och aktiviteten avtar både i vatten och i fågelnästen. Jag packar ihop och åker hem med ett blodtryck som är hälsosamt stabilt och ett leende som inte rinner av i första taget. Jag lider med alla de människor som aldrig får uppleva en kväll i stillhet på det här sättet. Jag lider lite med alla dem som inte ens vet att de går miste om något stort.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Harren är vår svenska segelfisk, den fisk som luktar bäst, Thymallus Thymallus är den döpt till på latin dvs timjan, för det är det den luktar.
MVH
Alexander

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tja... Jag tar mig gärna friheten att tycka och anse att abborren har både mäktigt segel och är en mer utbredd svensk fisk än timjansfirren. Således: en svensk segelfisk.

Anonym sa...

Abborren är Sveriges svar på Black Bass eller som den heter på svenska
solabborre, passande namn så här års...;)
MVH
Alexander

Anonym sa...

Har du ingen humor Alexander? Om jag fattar rätt är nickas avsikt inte att citera ut lexikon utan blogga..... komigen nu
\\J.S.

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ingen fara. De flesta förstår nog vad och varför jag skriver... ;) Nä, det finns fiskar att fånga. Överallt och inte särskilt långt borta. Adjö.

Anonym sa...

För att sprida ett budskap och dra in brödföda åt din familj. Jo, vi
som bor här på ön är onekligen bortskämda med fiskemöjligheter...
MVH
Alexmcfire