2011-08-03

Hybridjakt i pausen

Mitt i bloggpausen passade det utmärkt med några stilla nätter bakom flötet. Nåja. Så många stilla nätter har det inte varit. En hel del åska, ännu mer regn och friska vindar däremot. Massor. Men några enstaka tillfällen har väderguden givit mig. Några sköna sommaraftnar, då jag flytt från folkvimmel, och åtaganden. Solnedgångskontemplation och ensamma funderingar bakom en rykande kaffekopp. Och en bit mörk choklad. Förbaskat gott är vad det är.





Myggsurret irriterar, men fågellätena lugnar. Vippande flötestoppar irrar i dunklet. Mestadels är det falska larm, men ibland drar en hårdför sutare iväg och rasslar in i vasstråna. Ibland är det en oförutsägbar ruda, eller som det ju är i det här fallet: en hybrid. [Läs mer här vetja]. 



1 kommentar:

Felix Rimfrost sa...

Mete är underbart. Som balsam för själen. Under semestern har jag tagit ut min son på enkelt toppknutet flötmete vid flera tillfällen, och även jag tycker det är kul när småmörtarna, småsarvarna, småabborrarna, småbjörknorna, småbraxarna, och en galen halvkilosgädda som tog på den pyttelilla masken på den pyttelilla kroken. Gissa om min 8-åriga son skrek av glädje... :)