2008-01-09

Märkliga långvarigheter

Det långvarigt milda vädret ångar på. Fast när det var som kallast åkte jag till kusten och frös om kinderna. Någon lustigkurre som läste min senaste havsöringsartikel ( Fiskejournalen nr 1-2 - varsågod och köp. Reklamen slut. ) gjorde mig uppmärksam på att jag minsann kunde ha det. Rätt åt mig.

- Ja, jag proklamerade för blåst och rusk. Eller åtminstone för att det var fint att fiska i slikt väder. Men nu är mildvädret tillbaka. Enligt en drös teorier borde fisket vara på topp i de höga temperaturerna. Men de flesta här omkring verkar ha färska erfarenheter som säger tvärtom! Vi får väl se om det blir lite ordning på det hela nu när solen ska visa sig och vindarna vrida.

För min teori är att långvarigheten är problemet. Det har inte hänt något markant sedan mitten av oktober, om jag får överdriva lite. Samma gråa, rätt blåsiga lågtrycksdominerade väderläge. Jag har hört SMHIs meteorologer säga ordet "front" och "milt för årstiden" så många gånger att jag inte hör uttrycken längre. Lite rusk och iskyla, sen lite ljumma vindar på det så ska vi nog få se på tusan.

Så i väntan på huggsexan råder ett stillsamt och ganska beständigt funderingsläge. Fundering över andra långvarigheter. Som det vansinniga tömmandet av haven. Eller ekonomiska beslut som får företräde i kampen med ekologiska. Eller det faktum att ju fler bilder man ser på nyfångade havsöringar, desto fler har den där tydliga knäcken på ryggfenan (orsakad av en sjukdom som drabbar odlade fiskar). Den odlade havsöringen börjar bli norm. Den är snart originalet. Ja, kanske inte riktigt ännu, här runt ön, eller på andra ställen där man sedan ett par decennier försöker göra bestånden självreproducerande istället för att pytsa ut odlingsfirrar. Men på andra håll: definitivt!
Den här Gotlandsfångade öringen (ovan) är odlad och utsläppt någonstans, men har valt att dra iväg på upptåg i Östersjön. Den hade otur att hugga på ett bete som tillhör mig och blev sedermera halstrad och avnjuten som teriyakimarinerad godsak.

Långvarigt stormande kan hindra fisket. Långvariga grubblerier kan resultera i ännu fler grubblerier. Jag tror att nästa inlägg på den här sidan får handla om färre långbänksgrubblerier. Kanske.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena nicka! Jo trögt är det verkligen, v-sv vindar nu i 2 dagar och 5 + men ändå riktigt trögt, en kontakt på 2 dagar nu :(.

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej där. Visst är det lite märkligt. Men förr eller senare lossnar det väl. Jag hoppas att jag lyckas jobba mindre och fiska mer just då... ;)

Anonym sa...

Jo vi får hoppas det :)!
imorgon ( fredag ) kunde visst solen titta fram på eftermiddan, 5 + och 6 m/s sv. Nu ska dom upp! :D

Urban sa...

Mystiskt...
Och jag som satt här på fastlandet och grämde mig över det lovande vädret!

Anonym sa...

Är du gûbbgrinig, lättirriterad, ofokuserad?

Livet som sportfiskare har sina olika säsonger.
Känner du eller dina närmaste till symptomen i rubriken?
Andra krämpor kan vara lätt flackande blick, ständiga kontroller av helgvädret,
glupska frosserier av litteratur, hela vardagsrum ockuperade av kartor och prylar,
ständigt pillande på utrustningen, förbannande av de där personerna på smhi som
aldrig någonsin har haft en enda rätt prognos samtidigt som man själv är ledig och kan fiska.

Vintern kan vara en tuff period för en del, ex.vis flugfiskare eller båtfiskare.
Abstinensen att komma ut kan vara stor och svår.
Allra bäst i eländet är att det blir en rejäl vinter så man kan stänga av helt och hållet.
Ja att det ligger drivor med snö framför båtuppläggningsplatsen, isarna är halvmetertjocka.

Nu när vintern kan jämföras med en dålig sommar är det värre för oss sportfiskare.
Isarna varken håller eller brister, sjöar och vattendrag går att komma åt, bara de yttre
omständigheterna är anständiga. Det är då som jag är allra värst och har alla ovanstående symptom.
Man kan faktiskt komma ut och köra efter lax i havet, ja bara man är ledig den där eftermiddagen ,
mitt i veckan, när stormarna Gudruns och Pers avkommor tillfälligt tar igen sig.

Man kan faktiskt ta fram flugspöt och försöka väcka en vinterpassiv öring.
Visste du att bäcköringarna står kvar på sitt revir hela vintern?
Trots minusgrader i det strömmande vattnet håller de ställningarna bakom sin sten i mitten av fåran.

Jag har både förstående fru och fiskepolare.
Fiskepolarna sms:ar om möjliga scenarier på utvecklingen av de hemska Atlantlågtrycken,
kan finnas en chans att det på morgonen mellan 8:45-11:21 inte blåser mer än max 8 m/s.
När mina reaktioner på sms´en blir för starka så säger hon att jag SKA åka ut. Försvinn ur huset idag.
Hon skrattar glatt när blicken i mina ögon påminner om en 10 årig grabb som äntligen får ut och leka
med sin julklappsvinterleksak.

Allt ovan hände i helgen.

Vi kom ut i ca 4 timmar och mycket lyckligare, lätthanterlig, positivare, gladare, friskare kom vi tillbaka
till vardagen.