2009-05-01

Glassväder överallt

Stiltjen är påtaglig. Aprilsolen brassar på med värme som får glassätande flanörer att dyka upp lite varstans. Det är som sommar. Men jag är på kustuppdrag, med fem trevliga herrar i släptåg. Per följer med och stöttar. Vi anar möjligheter när SMHI gått bet på en mild nordvind, som lämpligt drar på efter lunchen. Och visst gör det susen. Strax kommer en återblänkare på dryga tre kilo in för besiktning och ett snart farväl. Så en firre till. Vi räknar in fyra vilda havsöringar, som allihop simmar där ute igen. Och solen bara gassar så glassarna smälter. [Bilden: Paul med liten återblänkare. Fotograf: Per Jobs]



I den här typen av tilltagande vår är jag inte så het på öringarna, även om det är trivsamt och fullt möjligt. Vattentemperaturen är fortfarande låg. Och tärnorna dyker framgångsrikt efter tobis. Men andra arter lockar. Jag är mycket avundsjuk på Micke som gått i någon form av landsflykt och leker med de speciella, starka och överläppslustiga vimmorna. Själv busar jag med andra arter. Får se om jag orkar rapportera något om det. Det vankas ju glass också. [Vimmabild och fångst: Micke Söderman].

2 kommentarer:

Henrik sa...

Hälsa Micke att han har en jättefin hatt. Det platsar ju i ett ska-band.

Nicka - fiskebloggaren sa...

I will. :)