2010-02-13

I djup snö och på djupt vatten

När snön inte bara ligger tung och djup, utan snarast bedövande massiv, så blir det tid till att pula med metegrejorna, planera mäskinköp inför den härliga våren, ladda i ordning gäddutrustningen med nya krokar på alldeles för många jerkbaits och klura över fisket i stort. För inte ens isfisket är särskilt kul att syssla med när snö, slask och is stretar emot.

Jag funderar över en notis där man är lite bekymrad över antalet odlade öringar i de stockholmska bäckarna. Inte särskilt överraskande eftersom man pytsar ut kopiösa mängder fenklippta rackare i länet. Men vad får det för följder? Och när fisket dessutom blivit avsevärt sämre, enligt många härdade skärgårdsfiskare och -guider, så är något fullständigt fel - inte sant? 

Jag venitlerar vidare på min blogg på Sportfiskarna - läs gärna, fundera en stund och tyck till.


Skulle kusten blir lite mer åtkomlig igen är det kanske kustfiske på G? Får du några firrar som har de här kännetecknen är det en odlad fisk. Den kan du gärna äta upp - och rapportera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nicka. Tänkvärt, absolut, men jag befarar tyvärr att det i Sthlm inte på långt när, finns samma förutsättningar som hos er map. strandexploatering, föroreningar och inte minst det extremt höga fisketrycket vi har på de "populära" platserna. I korthet, tror jag, att du, genom att väcka opinion mot utsättningarna, kan vinna ett "renare" Gotland med fler tillströmmande öringturister medans jag förlorar mitt kära öringfiske och det vore för mig en gigantisk förlust av livskvalité. Ingen skulle vara gladare än jag om vi i Sthlm kunde frambringa starka vilda stammar att fiska på men jag tror inte det är realistiskt.
Mvh HaLster

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej HaLster. Jag vet att det givetvis finns skilda förutsättningar. Men det var ingen som trodde på vild öring utan galna utsättningar här för 25 år sedan heller... :)

Det finns många vattendrag som skulle kunna tjänstgöra som fungerande öringsåar, små diken som ingen knappt tänker på. Visst är vägen lång, med förorenade vatten, strandtomter etc. Det jag, delvis, vill ha sagt är ju också att man knappt försökty, utan förliutat sig på ett fåtal öringsförande åar, sedan pytsat ut miljontals stackars förvirrade öringungar i skärgården. Omvägen via öringsarbeten är ju betydligt längre. Tyvärr får vi alla bita i det sura äpplet i förlängningen.

Sen är jag egentligen tveksam till ännu fler fisketurister till Gotland. Under våren börjar det komma nära en mättnad för vad som är rimligt och trivsamt. Men så länge jag själv bidrar till lockelsen är det ju svårt att opponera sig, inte sant?. ;) Skitfiske.