2010-06-23

Fast i gyttjan - eller på nätet?

Tjatar jag? Lova mig en sak: säg till mig om den här bloggen ens närmar sig det stundtals patetiska trams som Facebook är i sina värsta stunder. Uppdatering av vad folk äter, gör efter toalettbesöket, tycker om varje visat tv-program och så vidare. Bygger det relationer? Visar det framgång? Gör det god PR? Jag må vara gammalmodig, men jag tycker mest att det döljer de intressanta sakerna som göms bakom dravel i parti och minut. Och det genomskinliga när alla vill visa de som inte riktigt bryr sig hur duktiga de är… helsicke.

Jag blir plötsligt livrädd att min introverta blogg skulle kunna uppfattas som något liknande. Visserligen går jag inte på Facebookberoendes linje och rapporterar alla fisketurer, alla fångade fiskar, tappade fiskar, potentiella fiskar, eller fiskemöten jag går på, artiklar jag skriver, mäsk jag testar, tackel jag knyter, jerkbaits jag viktar om, spön jag hämtar ut på Posten… Eller... Well, du hajar. Bloggen ventilerar bara fragment. Dock inte nödvändigtvis de mest framgångsrika fragmenten.
Så lova mig. L O V A att säga till om jag skulle närma mig ett på tok för inskränkt och vardagligt slentrianrapporterande. För då lägger jag ner. Jag svär.



Men vad nu?! Vill jag något i övrigt? Jo, ett ganska otestat sutarhak resulterade mest i experimenterande med lodsänket. Och med mäskblandningsmixande som fick min mössa att dofta konstiga saker.
Mössa? Jo, och långkalsingar. Åtta grader i skymningen. Ska den här sommaren bli som de senaste: sval och fuktig? Då är det inte konstigt att trekilossutarna verkar gömma sig långt borta. De sitter väl och snurrar på Facebook nätterna i ända. Fast i gyttjan.

6 kommentarer:

Carlgren sa...

Nej då, du är inte i närheten av Facebook. Jag gillar mäsksnacket... inte mycket av det på fejjan.
Tack för senast förresten! Vi kan väl träffas snart och äta en bit Scopex?

Nicka - fiskebloggaren sa...

Skönt att höra. Det firar vi med kaffe och Scopex. För jag antar att exempelvis Mussle meat inte lockar lika mycket.

Peter sa...

Hej Nicka. Hade ett riktigt roligt fiske igår friline/flytmete (heter de så?) mete med bröd. Hade dock problem med att brödet lossnade från kroken när de började bli löst, så jag har en enkel fråga. Vet du nått bröd som lämpar sig extra bra för flytmete ? :)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej Peter. Kul!

Ja, frilina (om du inte har någon kastvikt) och ytmete är väl en klassisk benämning på en enkel och kul metod.

bröd är svårt. Det lossnar förstås alltid efter en kort stund när det löser upp sig, men vitt bröd av typen "grekiskt lantbröd" med lite seg skorpa kan funka rätt bra om man tar en bit med lite kant/skorpa kvar och krokar genom. Annars är så kallade "bait bands" (små gummiringar) bra för fiske med svårkrokade beten.

Tomi sa...

Ja,tänk om Facebook var lite intressant-som ett öppet forum där människor tycker med lite transparens kring människor egentliga osencurerade tyckande.
Alltid intressant att läsa om ditt fiske, undrar hur det går för smolten
i värmen ?

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar Tomi. :)
Jag tror att vattennivån hittlls varit god på de flesta hll, så det är nog ganska lugnt. Annars gör de väl som de brukar här på ön - smiter ut i havet i "förtid".

I vissa vattensystem är det ju så att avsaknaden av våtmarker gör att allt vatten sopas ut på våren i alla fall - oavsett hur mycket vatten det komme runder sommaren. Men på andra håll kan det förstås vara ett stölrre problem. Jag ska ut på en liten spaningsrunda någon dag tror jag. Skitfiske!