2019-03-03

Det goda i det svåra

Ärligt talat. Det här med vinter. Det är inte min grej riktigt. Kylan gör mig lite nedstämd. Men å andra sidan är den värdefull som ett avbrott och en återhämtning för naturen. Vintern 2018-2019 blev dock en kortvarig och märklig historia – ja, om den nu inte återvänder med full kraft. 


Jag har inte riktigt haft kraft och energi att sköta om den här bloggen, vilket jag beklagar. Fast, det har inte heller varit något tokfiske att rapportera om. Snarare har det varit segt, trögt, motigt, feltajmat och allmänt surt. Jodå, visst har jag uppmärksammat att en och annan snubblat över en ståtlig paradfisk, men generellt  har fiskevintern varit som vintern är mest: svårmodig och svårbemästrad. Bompass, enstaka fiskar, kluriga omständigheter och på det igen. 



Mickis och Lasse hälsade på. Vi prickade ett par fina, men förbålt sega dagar, då ingen fiskare verkade se en endaste fena. Jag tappade en härlig blanking, just under spöspetsen, vi hade någon följare, men det stannade vid ett typiskt "nästan". Nya tag.



Jag har haft några korta turer med framgång, långa turer med utebliven framgång – och blandningar däremellan. Någon utlekt fisk, någon liten blank, någon större som hoppat av. Ja, du vet. Fiske som det ofta är. En väntan på succén, oavsett om den någonsin kommer. 


Planer finns. Jag har både äventyr på annan ort och mer lokalbundna upplevelser i sikte. Kanske kan jag åstadkomma lite tätare uppdateringar här också. Vi får hoppas.

Är du på Sportfiskemässan (Elmia, Jönköping) den 29-31 mars så hittar du mig i ABU Garcias stora monter. Kom dit och säg hej.

Och så vill jag påminna om en viktig sak: 1 mars till och med 31 maj är abborre och gädda fredade i Gotlands kustvatten. Du får alltså inte fiska efter dessa arter och skulle du råka kroka en under exempelvis öringsfiske ska den omedelbart släppas åter.
Läs mer här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forbjudet-fiska-gadda-och-aborre-pa-gotland








3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en trevlig fiskeblogg.Rätt ny på fiske efter havsöring, undrar om du har några tips på bra havsöringsdrag för vårfisket?
Mvh Hasse

Johan H sa...

Som inbiten silverjägare längs skånska sydkusten är det alltid med belåtenhet jag läser dina inlägg. Tack för en grymt bra blogg! Ska såklart upp till mässan så ska definitivt komma förbi och säga hej. :)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Johan H - tack så mycket. Kul! Då ses vi. :)

Hasse – Tack så mycket. Det viktigaste är nog att hitta drag som du själv känner funkar för dig.
Jag rekommenderar att fiska med några få och kanske välja ut ett par drag som är favoriter (inte 50), så att man lär sig hur de funkar. I regel är drag mellan 15 och 30 gram lagom, jag föredrar beten runt 22-26 gram, som kastar relativt långt, inte sjunker blixtsnabbt och som har viss bärighet i vattnet.

I mina äldre inlägg, samt i både gamla och kommande artiklar i Fiskejournalen snackar jag en hel del om det här med drag.
Kör hårt!