2007-02-11

Bortom kvicksilvret

Kvicksilvret vilar långt ner. De kvicka silverjakterna tar en liten timeout. De smällkalla nätterna isar ner fasaden på huset och gör småfåglarna än mer trägna att besöka talgbollarna och nötterna i trädet där ute. Jag har inget emot omväxling. Fokusering är en sak, men enahanda centrering kring ett ämne, eller ett sorts fiske har aldrig lockat mig. Så även om jag dansar vårdansen nu efter vinterstormarna så är det en viss lättnad att bara snegla på öringsgrejorna och istället få beträda de första isarna.

Jag lurar med mig barnen ut. Med löfte om grillkorv, varm choklad och lite jakt på rävspår i snön är de med på tåget. I ömsom gnistrande vintersol och ömsom tätt, yrande snöfall ger vi oss ut på en decimetertjock kärnis, med bara lite pudersnö ovanpå.
Någon försiktig miniabborre senare testar vi närmare vassen. Det blir förstås inte så mycket fiske för mig. Jag agerar isborrare, vantjusterare, grillare och avkrokare. Det är underhållande och hektiskt. Barnens hoppfulla, sedan totalt överraskade och därefter upplysta ansikten när det drar i linan är tillräcklig. Ett par fina abborrar och en ganska rejäl mört gör oss redo för den där grillningen. Tillsammans kikar vi närmare på abborrens mäktiga rustning och kosmetika. Det skimrar i metallicgrönt, illorange och becksvart. Den ståtliga jägaren får gå tillbaka och styr med stolt uppspärat ryggsegel ner i djupet igen.
Det kan förstås vankas mer trägna isförsök framöver. Eller så mjuknar isen och temperaturen höjs för helt andra saker. Flow with it.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var nog ett klokt val, i lördags så irrade jag om kring på öst- och västsidan utan någon tillstymmelse
av silverspökena....
MVH
Alexmcfire

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ja, den där snabbt droppande temperaturen är inte alltid av godo på kusten, även om vattnet inte påverkas så infernaliskt. Men dessutom har högtrycket pressat tillbaka vattnet till normalt - eller t o m under normalt vatten. Den här snabba förändringen av vattenståndet gör ofta att det blir lite segt. Jakten flyttas till andra ställen. På't igen. :)

Anonym sa...

Irrade förbi där du fick dina sista HÖ:ar och där var det isbildning, blir onekligen lite svårt att fiska då. Nåväl friska tag, har införskaffat mig en ny terränggående velociped för turer i närområdet. Håller på och provar ut den nu.
MVH
Alexmcfire