2008-11-23

Läge för mössa och tankemöda

Veckans tips lyder: använd mössa. I den här snålblåsten anbefalles även handskar, dubbla underställ och tjocka sockor. Vi är nu inne i vintern. Den varar antagligen bara en kortare period, men återkommer säkert snart igen.

När vintern hugger tag i oss med krokiga klor blir det lamslaget på kusten. Men tips nummer två är att smita ut mellan de värsta stormarna och snöbyarna. Många gånger är det riktigt bra fiske. Ibland är det förstås tvärtom. Det är bara fiske vi talar om, för att upprepa ett mantra jag gärna använder.

Där vinden rivit runt och flyttat vattenmassor är det ofta fisk i farten. Skulle det vara tomt, eller för mycket effektivitetshindrande växtdelar, på de rena lovartssträckorna så kan det vara läge att söka halvlä bakom uddar, rev, stensamlingar eller pirar. Det är inget specifikt Gotlandstips. Det gäller överallt. De turbulenta vattenrörelser som skapas bakom en hastigt föränderlig topografi är jaktstråk. Dessutom kan det mest sörjiga vattnet lämna skräpet bland stenar och grus, filtreras och vara sådär härligt lättfärgat där vinden bryts av en liten smula. Där finns de. Kanske. Och jag tänker testa igen. Man vill gärna upprepa tidigare lyckosam taktik - på gott och ont.

En öring som fanns på fel ställe. Dessutom på ett delvis "nytt" ställe.

7 kommentarer:

Herr D sa...

Nog var mössan på allt, men si inte ville de för det inte, kanske är den för röd....det är ju trots allt det första de ser när jag trycker upp snoken bakom en sten? Vart är din ;-)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Den blåste bort. Alternativt ligger den begravd under 3 dm snö, eller tjänstgör som snögubbehatt. Måste leta reda på en ny. :)

Anonym sa...

Gjorde min fiskepremiär på Gotland för några veckor sedan, for ut tidigt en morgon i hopp om att kroka en öring.
Men vågorna rullade in stora, jag hade svårt att lägga ut fluglinan i blåsten, upptäckte att jag fått ett hål i mina vadare och öringarna lyste med sin frånvaro.

Men det är ju det som gör det till en sport, att det inte är alltför enkelt...

Åker ner till julen igen och då jävlar ska jag lyckas lura upp en äkta Gotlandsöring...och då måste definitvt också mössan på :-)

Grymt bra blogg förresten, mycket inspirerande att läsa!!!

/Fredrik

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tack för trevliga kommentarer, fredrik. Och kör vidare. Det kommer en dag... :)

Anonym sa...

En dum fråga kanske, men jag undrar om det finns nån å/bäck på Gotland som kan flugfiska med torrflugor efter öring på sommaren?

/Fredrik

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ingen dum fråga alls. Men tyvärr... De enda öringarna som simmar kvar i sötvatten är små uppväxare som antingen är för små för att vara lovliga, eller (vanligtvis) finns i vattendrag där man inte får fiska. Men det går att fiska havsöring även på sommaren. Runt nattetid smyger de kustnära på sina håll.

Anonym sa...

Det var en helt ny värld som öppnade sig när jag testade att fiska vid kusten.
Jag som är van vid torrflugefiske i Kirunafjällen var tvungen att nypa mig i skinnet, för att verkligen inse att det var början på november och jag stod utvadad och svingade mitt flugspö :-)

/Fredrik