2009-04-20

Förutspått resultat

Titta noga. Den här typen av motiv är inget som jag vanligtvis uppskattar eller slösar kamerabatteri på. En massa döingar hängandes på rad. Men efter Öringträffen får man göra ett undantag. Jag måste ju visa vad som blev resultatet av 120 personers dängande i nordliga isvindar ...
Vi var många som siade om att resultatet skulle bli just så här: trögt och segt. Bara de få lag som hamnade på helt plats i rätt tid hade några kontakter. Många fick nöja sig med frisk luft, eller någon enstaka puff. Sju (7!) godkända, d v s blanka fiskar över 50 cm, lyckades deltagarna hysta upp. Det är många meter lina och fasansfullt många kast per fisk under en hel dag.

Jag och Joel hade förberett oss rejält. I mitt fall betyder det noll tävlingsgeist, men fika, grill och ett gott humör. Tävling efter största fisk under en enda dag är liksom inget att yvas över för min del. Man ska bara ha det riktigt trivsamt. Så fort vi hittade ett folktomt ställe höll vi oss där och tog det lugnt.

Men segrarna, som legat i, gillar att tävla i den här formen och dessutom varit nära seger några år förtjänar givetvis ett stort grattis. Lag "Tompa torsks drängar " tog en fisk med siffran 1,154 enligt Fultonformeln och vann Ålandsresan. Dessutom utsågs deras vinnarfisk till årets raketfisk, så det blev dubbel salut! Fler resultat hittar du här.

Nu vankas det andra grejor. Tja, kanske lite öring också, när den värsta anstormningen av fisketurister lagt sig. Vi får väl se.

Inga kommentarer: