2012-05-15

Finlir i bitsk vind

För varje dag som går kommer försommaren närmare. Vindarna är milda, solen het och färgprakten spirar. Det är nu som mäskförrådet inventeras, de små sylvassa enkelkrokarna knyts på tackel och det är nu som spöhållare och håvskaft åker ner i spöbagen där smäckra matchspön väntar på en ny säsong.







Men ofta överraskar en isande vind så fort skymningen närmar sig. Det är bara vår, havet fortfarande kallt och många av metearterna aningen tröga. Josef och jag gör ett tidigt försök, fryser om näsorna och fajtas med att få våra smäckra flöten på plats i en alltför bitsk vind. Det är mer kamp än känsla. Vi gör nog bäst i att invänta ytterligare någon värmebölja, men samtidigt ... En härlig start som inspirerar, som lugnar det värsta suget efter framtiden. Eller? Kanske blir det som med allt annat fiske - har du bara fått smak på det kan du inte vara utan det. 





2 kommentarer:

Anonym sa...

Du nicka, en tanke, Lever sutare även i saltvatten för jag kan ge mig tusan på att jag såg flera stycken vid en brygga idag. trodde de va sötvattensfisk??

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hello. Jo visst gör de det. Åtminstone här i det inte så salta brackvattnet. Jag har metat sutare i Östersjön ganska många gånger. :)