2012-11-16

I tredje kastet

Kontorsstolen skaver ordentligt framemot eftermiddagen. Och i huvudet pockar de ostoppbara tankarna på uppmärksamhet. Vinden är alldeles förträfflig och det grå novemberljuset är milt och lugnande- Ändå känner jag mig hetsig. Ja, ni förstår. Det finns bara ett botemedel. Illa kvickt meddelar jag kontorskamraterna att det vankas kustjakt - om än en ultrakort sådan.



Vågorna överraskar mig lite. Lite tuffare än väntat, men ett svalt och behagligt botemedel mot inomhusklådan. Hela jag slappnar av, fast bara till tredje kastet. För då nyper den på och jag stelnar till en smula. En sprallig, blank liten Salmo trutta. Stark för sin storlek, vacker som en novemberdag. Minst. Senare hittar jag en som är ovillig att bita. Den förenar sig kanske med den jag nyss släppte åter. När de är tillbaka i ännu bättre form kommer jag försöka vara det också. Både tillbaka och i hyfsad form.


3 kommentarer:

Dyppe sa...

verkar vara gott om den storleken nu.

Nicka - fiskebloggaren sa...

Jo, det verkar så.
Faktum är at har det varit många av dem de senaste åren, kan jag tycka. Det borde vara en trevlig följd av bra vattenföring i åarna under några år.

Unknown sa...

kommer snart tillbaks och tar en 5 kilos :-) med eller utan cykel...