2008-10-12

Roten till det goda

Minns du själv? Tidig morgon. Doften av varm choklad, mackor och hav. Kanske bläddrade du i Napp & Nytt-katalogen långt in på småtimmarna, snurrade ihop fångstdrömmar i halvdvala och sov oroligt mot gryningen. Förväntansfullt och alert hoppade du ur sängen och gled i fiskekläderna (vilka oftast bestod av ett par avlagda jeans och en regnjacka). Farsan, eller kanske någon gemytlig släkting, tog dig med på fisketur.

Ok. Det är inte gryning. Det är eftermiddag och sonen har spelat X-box istället för att bläddra i anrika kataloger av papper. Och antagligen är jag en gammal nostalgianfrätt kuf. Men nu ska vi fiska.

En kort tur, och vi får äran att hälsa på ett par gröna jägare, smaka saltstänk, och matsäck och åka hem igen. Med fler minnen att försegla i bakhuvudet och plocka fram vid dystrare dagar. Jag är stolt, nöjd och lugn. Sonen uppspelt.

Jag tar tillfället i akt och demonstrerar respektfull behandling av vasskäftade firrar, pratar lite ekologiskt samspel och visar hur rappa höstgäddor är, när de försiktigt hissas tillbaka i böljan. Jag har nog ännu en fiskekamrat att dela upplevelser med. Kanske blir han en katalognötare också. Antagligen hoppas han att jag blir ett strå vassare på Guitar Hero i Xbox-miljö. Men jag håller mig nog till trumstockarna - och tungt drag även på annat håll...

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag fick ett stort leende när jag såg denna otroligt härliga bild .Vilken kärlek ock närhet

Nicka - fiskebloggaren sa...

:) Tack.

Anonym sa...

Bäste Hell-Enberg! Det här är inget annat än bra. Punkt.

Nicka - fiskebloggaren sa...

:) Glada tillrop från Rospiggarnas rike värmer ända in i kalkstenen. Man bugar!