2011-03-30

Fiskestatistik i luren

Statistik. Ordet är snustorrt, men själva begreppets funktion är användbart. Mina anteckningsblock och excelark är rätt många numer. Alltid lär man sig något, eller så kan man roa sig med brasfiske, planering och nostalgiska tillbakablickar när man inte kan komma till vattnet.

Men nu är det faktiskt år 2011. Det måste finnas sätt att föra bok på ett mer ... up-to-date-baserat sätt. Jag fick tipset om att kolla in Fishmember.

Det är en liten trevlig applikation för iPhone, kopplad till en webbsajt, där man kan publicera fångstdata. Enkelt uttryckt tar du en bild på din stolta fångst, knappar in data som vikt, längd, art, bete och plats. Positionen går dessutom att få automatiskt inlagd, som alltid när du fotograferar med din Phone.
Vill du inte avslöja din plats för andra, eller hålla viss data hemlig behöver du förstås inte ladda upp uppgifterna på nätet. Och har du inte tid eller lust att knappa in allt under själva fisket kan du fylla i uppgifterna efteråt, men telefonbilden hjälper dig att komma ihåg.



Det verkar smidigt, men jag ska utvärdera under längre tid innan jag vet exakt hur bra det funkar för mig. Jag misstänker dock att många som gillar att lägga ut det mesta de får till allmän beskådan kommer tycka att det är rätt smidigt ...

Inga kommentarer: