2007-01-20

Moderna fornlämningar

Stormen är i det närmaste över mig . Bara uppvärmingen inför ovädret ger illröda kinder och ansträngda lemmar när jag försöker mig på en tur till en vacker kuststräcka. Men vattnet är färgat som en oskiktad cappuccino och vågorna som möter mig i vattnet är tillräckliga för att dundra omkull även den tyngsta och stadigaste av resliga fiskare. Jag har förstås inte en chans. Men dumheten och fiskesuget bedrar visheten. Jag försöker.
Givetvis finns det inte en fiskkäft i den soppan. Men på land ligger resterna av en hungrig jägare. En rest från en förutvarande epok, tänker jag, och filosoferar om "då och nu" i skyddet av några gistna trädstammar som tycks vrida sig i det annalkande ovädret. Barometern pendlar i de låga regionerna när jag testar ännu en sträcka av kusten. Samma brungråa och gungande vattenmassor, samma tomma känsla. En bit upp på land ligger ännu ett minnesmärke. Visst, den är relativt nyuppspolad och visar att det trots allt finns några kvar av dem - torskarna. Men det är en patetisk spillra av en beundransvärd fiskart som viftar med skäggtömmarna där i djupet. Jag slår mig ner och synar fisken och inser att det här är det närmaste jag kommer dåtiden.

På väg hem drömmer jag om att det är två tecken jag skådat. Två tecken som visar återkomsten av två saknade vänner i böljan. Låt oss hoppas att jag har rätt (även om det är föga troligt) i denna besynnerliga tid av blidväder och svåra stormar. Och låt oss hoppas att vattnet snart är klarare och fiskbart igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade du en uppspolad torsk?...märllkigt fynd. Naturlig död eller kan de vara så illa att den trålats upp och slängts överbord pga den var under måttet av nån industrifiskare...
/Bottennapparn

Nicka - fiskebloggaren sa...

Det händer lite då och då. Det kan ju för all del vara en rackare som dött av naturliga orsaker. Men jag tror mer att det är en yrkesfiskad torsk som åkt överbord av misstag. Den var definitivt över måttet. Eller så är det en lokal "husbehovsfiskare" som tyckte att den trasslat till "laxnäten" och skakade ut den ur maskorna. Det kan också vara en torsk som dött i ett nät och sedan spolats loss och iland när det började storma. Your guess is as good as mine. Men visst finns det lite torsk här runt ön. Med betoning på "lite".