2009-07-14

Fisk med två sidor

Låt mig presentera en fisk som står för både himmel och helvete. Sarven (Scardinius erythrophthalmus) är i många fall en talrik, myllrande, glupsk och småväxt rackare som fullständigt kan ruinera ett metepass, eller åtminstone trötta ut den mest tålmodige med sina oavbrutna attacker. Små fiskar i knappa hektosklassen vräker sig storgapigt över alla slags beten. Inte ens extremt förtyngda tackel som snabbt tar ner betet i bottenslammet är någon match för huliganerna. De hinner fram och äter allt. Hela tiden. Känns det som.

Men i de svårlokaliserade vatten där man kan råka på enstaka och storvuxna exemplar är det en underbar fröjd att meta. Ettrig, med surmulen uppsyn och guldskimrande sida. Med scharlakansröda utspärrade fenor är den pampig och vacker. Det kan behövas envishet, en del taktisk mäskning och strategi för att bara hitta de stora exemplaren. Det finns många kända skärgårdsvikar, åar och sjösystem där sarvarna växer sig stora. Och det finns antagligen åtskilliga fler som inte är kända. Har du ett sådant - omtalat eller oupptäckt - i din närhet är du lyckligt lottad. Stora sarvar är helt enkelt skithäftiga. Horder av mindre sarvar är ... något mindre häftiga, om än vackra. Fast en skön metetur är alltid magi.

Fotohjälp: Josef A.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med, Sarven kan vara riktigt skoj. Jag ska däremot ge mig an en annan krabat i sommar. Nämligen ”Butten” Jag ska försöka specimentmeta efter piggvar på norra ändan av ön. Jag vet ett par musselbanker som ligger på ca 30m djup som jag är lite intresserad av. Jag hade tänkt att bottenmeta eller släpmeta med räka som bete.

Undrar om du har försökt fiska efter piggvar någon gång? Tips och Trix helt enkelt.

Daniel

Nicka - fiskebloggaren sa...

Det där är intressanta grejor. Mejla mig, så kan vi diskutera lite. :)

johan sa...

hallå nicka
Har du någon bra sida o handla mäsk på?eller finns det någon stans på gotland?

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej där. Nä, Gotland har inget mäsk - frånsett mitt personliga lager då... ;)
Jag rekommenderar itackle.se - men det finns förstås många butiker, lite varstans, som säljer bra grejr.

Anonym sa...

Greetings! I've been reading your blog for some time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Austin Texas! Just wanted to tell you

keep up the great job!
Look at my homepage ; perfecta