2010-01-02

Under istiden


En premiär är alltid en premiär. Förr om åren hade jag febriga drömmar om is redan i oktober. Jag tillverkade limkrokar, packade skryllan och kategoriserade och förberedde pimspelspöna med olika lintjocklek långt i förväg. Pimpelfisket var som en lättdrog som fick mig att gå i spinn. Jag gillar det fortfarande, men lockas inte av tävlingsmomentet eller hetsen i att borra hundratals hål för att hitta stimmen. Men det är definitivt ett förbaskat skönt avbräck till kusträderna i pinande vindar.



Visst blåser det snålt runt kapuschongen och de ovana fingertopparna isar ordentligt, men ändå njuter vi i snöyran. Varken Niclas eller jag roas av att pilla upp tjogvis av småabborrar, så vi finner oss i att det blir glesare mellan huggen. Men vår taktik innebär också att när det väl stramar till i linan så stramar det med besked. Fina matfiskar på halvkilot, ja till och med uppemot kilot, nyper på i vintervädret. Med flera värmande abborrhugg, het soppa, rykande kaffe och några åkarbrasor är det inga problem att tackla nordostvinden.

abborrstramare på nyisenJag släpper raskt tillbaka en fet rackare och känner efter att min näsa sitter där den ska. Den känns lite sval och stel. Vi pulsar genom puderlätt snö. Mellan täta snöbyar flimrar en färglös sol bakom tunga moln. Man vet aldrig hur länge kylan varar. Men så länge den gör det är det ett härligt friskusfiske - för både stor och liten. Glöm bara inte isdubbarna, kontrollera istjockleken och se till att ha både varm dryck och gott sällskap med dig ut. God fortsättning på det nya fiskeåret.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Borrarna på hugget ser jag! Vart lite fundersam över tjockleken på isen men det är ju bra temperatur nu.
Kan även rapportera in en blankare, fet och fin dock saknas ännu de där riktigt stora rackarna, vart håller dem hus!? ...längre ut?
Dock ser Josefs blanking häromdagen ut att hålla lite storlek.
Må alla få ett bra fiskeår 2010!

Ps. ryktena sprider sig om en flugfiskekurs i fishyourdreams regi under februari! :)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ja, avsaknaden av stora öringar har väl varit en gemensam nämnare för de flesta under hösten och vintern hittills. Josefs firre var fin. Tror att den med råge passerade fyrakilosstrecket.

Anonym sa...

Det känns bra i norrlandsblodet att se att det går att pimpelfiska även på Gotland. Jag och Lasse B har varit ute och provat havsöring i kylan. Vi har fått några fina blanka men ingen över 3 kg.

Skitfiske // Jörgen N

.las sa...

Friskt var ordet sa Bull. Jag lider bara av att hacka loss båten ur isen varje kväll... Kolla bilden högst upp på http://www.dilschmann.com (Det är framrutan på båten...) Men ni kanske har mildare minusgrader än vi uppe i lilla Norrland ;) Ha det vännen!

Nicka - fiskebloggaren sa...

Fryser du för mycket herr .las så får du skeppa dig över hit för lite mildväder och lite kontemplation. Vore kul att höra vad du har för framtidsplaner. Gutår.