2011-05-11

Annat på gång

"Det är öring på gång nu. Häng på. Vi kör ett kvällsrace. Solnedgång, ljumma vindar och vakande öringar". Lockbetet är utlagt och mitt svar är klart på förhand. Det låter finemang. Härligt.
Finns inte en chans.


Jag packar bilen halvfull med gemytliga metegrejor, väldoftande mäsk och inte alls väldoftande essenser i form av betesboosting och oljor av suspekta sorter. En stjärnklar kväll, med fågelläten, stilla yta med vippande lysstav på ett smäckert flöte - och hett kaffe vid min sida - är grejen. Inga slitna filtsulor, eller någon prasslande vadarjacka.



Och snart är den urstarka, truliga sutaren med på noterna. Eller egentligen tvärtom. Hon bjuder på motstånd och kamp. Någon sarv stör tillställningen, men det får man ta. En gädda jagar så det skvätter småmört i alla riktningar. Livet är så påtagligt och nära att det nästan är fysiskt. Det är senvår. Äntligen.

2 kommentarer:

John sa...

Vackert, var i Tingstäde förra helgen men vi lyckades inte lura någon sutare.
Är ju inte helt hemma på det där med sutarmete men när jag var yngre fanns det lite i Åminne.


Blandar du eget till mäskning?
Googla lite och det är populärt med div. bröd och bakelser som bas..
Har du någon erfarenhet av egenblandat som du skulle vilja dela med mig?
Eller köper man färdig?

//John


johnken1@hotmail.com

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej John. Köp mäsk. ;).
Bra mäsk finns på många håll. Kolla med butikerna k Sthml eller metebolaget.se t ex. Sutare svarar rätt snabbt på dofter i regel.