2015-01-26

Back In Business

Frisk luft fyller mina lungor. Isande kall havsluft, nerkyld av sin väg över ett omtumlat hav träffar mig i bröstet. En känsla av frihet infinner sig i min kropp. Jag får det att låta som om jag suttit inspärrad, utan kontakt med omvärlden. Så illa är det inte. Men, min kust, min kust. Du har saknats mig. Nu tittar jag ut över ett kalkgrumligt, upprört hav. I'm back in business.



Ja, egentligen är det snarare out of business. För idag tänker jag inte ägna mig åt något som inbringar inkomst eller framgång av något slag. Jag ska bara njuta av den ganska tuffa tillvaron i vind- och vattenfrånstötande plagg, medan sydvinden drar och rister. 
Det är inte lätt att vada i högvatten som är ogenomträngligt för blicken. Jag knuffas i sidled av vinden och åt ett annat håll av tunga vågor, samtidigt som fötterna febrilt letar efter fäste. När en liten pigg öring hugger tappar jag den lika snabbt. Jag har ingen aning om det berodde på tillkortakommande i mothugget, eller något annat. 

Jag får ge mig. Jag åker vidare, dit vinden är lite mer givmild mot mig. Solen sticker igenom där ovan. Makalöst. Frisk luft och ljus. Och snart är en utlekt fisk framme och stökar. Jag har lagt ifrån mig väskan och kameran på landbacken, så jag lyckas knäppa iväg ett par bilder medan den får tillbaka sin frihet. 


Den lilla fläcken visar sig vara produktiv. Efter ett par kast har jag en hård stöt. Sedan tyst och tomt. Bara vinden som drar. Jag blir stående med en blick av vördnad mot skyn, där en gammal havsörn, med vit stjärt gör en lov över knölsvanarna. Så hittar den fart och försvinner in över skogen. Då gör jag ett kast. Där sitter den. Det är en blank fisk av hyfsad storlek. Men även den här får simma iväg. Jag är inte hungrig - annat än på upplevelsen och på friluftskänslan. Och den har jag med mig hem. Jag lovar. 



1 kommentar:

Anonym sa...

Precis så skall det vara!
Grattis!
Tomi