2017-09-20

Gröna, friska danser

Det är något friskt i luften. Vinden är svag, men regnskyarna mörka över skogen och färgerna börjar skifta i allt mer orange, gult och rött. På marknivå är det fortfarande mestadels grönt.
Idag är det grönaktigt i mina tankar också. En finfin dag för lite halvhjärtat abborrfiske. 


Häromdagen damp det ner några favoritjiggar i brevlådan. Berkleys lilla söta, men farliga Pulse Shad. Storleken 8 centimeter brukar vara superb för abborre. Den funkar för dropshot, för ordinärt jiggfiske och som upphängare, eller vad du nu vill. 


Abborrarna är truliga och lite misstänksamma. Starkt solljus kan ibland ha den effekten. Eller något lufttrycksfall, eller väderomslag. Alltid har vi något att hänga upp våra misslyckanden på, inte sant?
Men jag får några sprattliga filurer med lite trixande. Små, små darrningar där den dropshot-apterade jiggen får dansa rumba på fläcken verkar fungera. Ibland, åtminstone. 



Jag testar diverse olika taktiska trix och byter jigg några gånger, men det verkar som om det är försiktighet och tålamod som är dagens mest säkra melodi. Jag tar en kaffe och känner hur vinden som långsamt ökar faktiskt är rätt sval. Sjöar, åar och hav kyls ner. Det luktar höst. Jag får små lyckokänslor mitt i det vemodiga. Ett knappt år tills nästa sommar, men istället: en hel höst, fylld av möjligheter för mig som älskar både havsöring och gädda. Och abborre för den delen. Man ska inte gå händelserna i förväg. 



Jiggen får dansa ytterligare ett par melodier och mitt jiggspö böjas av underbara knyckar. Abborrarna får simma åter, även om jag slickar mig lite runt munnen när jag tänker på smörstekta filéer. Det kommer andra chanser. Och det kommer höst. Var så säker. 



3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej igen,
jag minns att det var himla kul att fiska med jigg. Drömde alltid om att jag skulle köpa ett jiggspö. Problemet med dem är väl att de inte klarar så stora fiskar? Åtminstone var det problemet för många år sedan när jag höll på med fiske.
En helt annan fråga Nicka. Har du någon koll på hur många besökare du har på bloggen varje dag? Du skriver bra och det är roligt att läsa dina inlägg. Själv arbetar jag med ett projekt som heter Fiskbasen.se. Sidan är gammal, men har på senare tid fått in lite ny energi. Just nu letar jag efter bloggare som tycker det skulle vara roligt att flytta sina bloggar till Fiskbasen.se. Den stora fördelen för dig skulle bli att du når ut till många fler med din blogg. Fiskbasen.se har runt 500 besökare per dag. Visionen är att skapa Sveriges största fiskportal där man samlar sportfiskare, föreningar och information om fisk.
Om du tycker det låter intressant så hör gärna av dig till mig mail@andersbergman.nu

Hoppas du får en trevlig helg Nicka!

/ Anders

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hallå och tackar.

Jodå, jag har koll på besökarna (även om det varierar). Tackar för erbjudandet, men eftersom jag redan bloggar för ABU och har min privata här sedan urminnes tid, så får den ligga kvar. Allt gott och trevlig helg.

PS! Ett bra jiggspö har så mycket ryggrad att det inte är några problem att drilla hem även något tyngre. :)

Unknown sa...

Tjena Nicka,
jag förstår att det blir lite för mycket med allt bloggande då. :) Tyckte ändå det var värt att ge dig erbjudandet. Tack för tipset med jiggspöt med. Trevlig helg!