2008-04-30

Kast och hopp

På en, enda dag tycks allt hända. Löven spricker ut, träden fylls av kvittrande lövsångare och luften känns ljummen. Det doftar något nytt, något välbekant. Jag stannar upp och blir sittande med fånsmajl mot solen. Det är långt ifrån årets första metedag. Men det känns så.
Det blir en metetripp - lightversion. Lätt packning med bara det nödvändigaste i en ryggsäck och ett spö i näven. Några mörtar och småidar, senare har jag en känsla av äkta, genuin vår. Jag tar en kaffe och myser i vårvindarna. Jag börjar förnimma hur jag snart kommer kasta mäskbollar istället för att dänga öringsbeten.

Men än är inte det där kustsvingandet färdigt. När solen sänker sig efter en av de varmare dagarna får Josef med mig ut på äventyr. Vi blir länge sittande och dumglor mot horisonten. Massiva insektsvärmar, sjungande fåglar, dykande fåglar, ätande fåglar, jagande fladdermöss. Naturen lever. Josefs nyinköpta kamera gör att vi nördar ner oss fullständigt i bländartal, ISO-inställningar och skärpedjup en bra stund. Men sen är det fiskedags. Josef kör fluga, jag dänger kustpluggar.
Snart vräker sig en fin öring över mitt bete. Men den vräker sig även en meter upp i luften, vrider sig loss och lämnar mig uppgiven i ett plask och i det tilltagande mörkret. Bara en tappad den här kvällen. Men vad gör väl det? Hoppande fiskar och kastade mäskbollar. Det är vår, i koncentrat.


För dig som är metefrälst kan jag rekommendera att ta en titt på mäsksortimentet Top Mix. Mycket bra grejor för hyfsade slantar. Mer om det kommer framöver. Top Mix hittar du bland annat hos itackle.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Storidarna hugger ju även på drag, två upp idag, största var 55cm lång ej vägd.
MVH
Alexmcfire

Anonym sa...

Hej på dej!.Igår söndag gjorde jag årets första sutar pass.Blev sugen när jag läste din skift.Resultatet blev en sutare på dryga 1.6kg precis när jag skulle ge upp.Mvh Daniel.E

Nicka - fiskebloggaren sa...

Halloj. Sutarfisket är ju ett riktigt gott tecken på vår. Det är något visst med de första rödögonen för säsongen. Kul.:)