2008-06-12

Balans på alla sätt

Från stiltje och hetta till kalla kulingvindar på ett ögonblick. Kanske inte den bästa dagen att vara på havet egentligen. Men hopp om huggvilliga fiskar och en liten lucka i schemat gör att jag och Fredrik drar några tunga kast med ännu tyngre beten. Härligt. Fisk på flera av de första kasten drar upp läpparna över tandraden lika effektivt som västvinden röjer runt med kläder och vågskum.

Det är inga fiskar som gör rent hus på specimenlistorna. Och vet ni vad - det kvittar fullkomligt. De är något viktigare; roliga. Skojiga att lura till hugg och lika underhållande att se när de oskadda vispar iväg ner i böljan igen. Glädjande att se eftersom de inte längre tillhör självklarheterna i vårt tilltufsade innanhav. Vi garvar vidare en liten stund innan både vindstyrka och klockslag tvingar oss att lämna vattnet.

Vackra gäddor gungar i sinnet när balansen återkommer på landbacken. Låt oss hoppas att balansen återkommer i Östersjön också. Jag vill gärna ha kustvatten med goda bestånd av exempelvis gäddor. Låt oss också hoppas att fiskare av alla de slag är balanserade i sinnet och inte slår ihjäl fisk till höger och vänster om de skulle råka hitta några där ute.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dom finns dom gröna, förra månaden så var det en skolklass som var ute och utflykt längst vår älskade kalkstenkust, en av dom yngre som var med lurade upp en gädda på 8å8 och
släppte tillbaka den.
Själv roar jag med att bonka dom randiga i ett träsk, fin matfisk
onekligen och eviga kampen emot sig själv gjorde att jag ökade på
mitt personbästa med 67 gram...
MVH
Alexmcfire

Anonym sa...

Visst verkar dom finnas. Men efter vad jag hört så är det ytterst sparsamma bestånd fortfarande. Antar att ni håller era platser för er själva för att slippa rovfiskande lekmän i vikarna??

Är ni många som fiskar seriöst efter gädda?

SjBJ

Nicka - fiskebloggaren sa...

Jo, som jag skrivit förr här på bloggen så är det ju många forna gäddtillhåll som gapar tomma, på några andra har fiskarna börjat komma tillbaka. Delvis beror det säkert på det förbud mot gäddfiske som råder 1 mars till 31 maj.

Seriösa gäddfiskare (om man nu ska definiera det som oss som använder gäddgrejor och inte bara får en bifångst på ett litet skeddrag under öringsfisket t ex) är inte många. Det beror på flera saker, men den svikande tillgången på gädda som varit rådande under många år är givetvis en del av förklaringen.

Men jag - och några till - hoppas givetvis på återhämtning för den majestätiska jägaren.

Mycket av mitt gäddfiske bedriver jag dock förstås på andra sidan Östersjön, på kusterna som tillhör det som kallas svenska fastlandet... ;)