2009-10-30

Dimmigt läge

Dimman ligger tung över hela landskapet. Den makar inte ens på sig i en vind som tilltar. Istället tjocknar den ytterligare och släpper lite regn över oss. Jag är djupt koncentrerad på de virvlar som dyker upp bakom draget två kast på raken. I det tredje gör jag ett magnifikt vevsrtopp som får kroken att fästa benhårt i en tångruska modell gigantus. Virveln is no more. Niclas hojtar om att jag ska titta upp. Någon iakttar oss där ute. En dryg kastlängd ut sticker en säl upp sitt söta ansikte över ytan. Dagens enda fisk befinner sig alltså i det lilla område där också fru säl härjar runt. Öringarnas rädsla för sälen är nog aningen överdriven emellanåt.

Jag måste sluta och åker hemåt. Lite senare rapporterar Niclas in en hög hugg, ett par landade fiskar och en tappad bjässe. Dock ingen ytterligare sälrapport. Håhå.


För inte så länge sedan gjorde tidningarna det till en hjärteskärande historia att en 80-årig dam hamnade i rätten för att hon "råkat" ta upp några sikar under förbudstiden. Nu är det hennes 50-årige släkting, en man från södra ön, som sitter åtalad för att ha tagit upp 13 sikar och två havsöringar under måttet under sikens förbudstid. Fisket skedde på samma ställe som var på tapeten sist och mannen ertappades med att ha fiskarna i bilen. Enligt artikeln var dock mannens plan att släppa de redan döda sikarna i havet när han kom fram till sin hemmahamn ... Med andra ord hade han inte gjort något fel, tyckte han själv.


Det finns mycket man kan tycka och orda om. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns ett stort antal inskränkta och egoistiska icketänkare där ute. De kommer antagligen fortsätta att ge blanka fan i alla de regler som de flesta av oss följer och värnar om. Blir de ertappade med byxorna nere svarar de med ilska eller kreativa bortförklaringar. Här ligger dimman så tät att inte ens ett förlösande regn tränger igenom.





4 kommentarer:

Peter sa...

Haha, jag kommer ihåg den där artikeln om damen med siken. Hon skulle väl ta hem den till sin katt eftersom den redan var död? Eller hur var det? Ringar illa och höra detta om hennes släkting nu :p

Sikfiske på Gotland? Finns det eller är det bara under lek dom är där?

Nicka - fiskebloggaren sa...

Sikbeståndet är inget att yvas för mycket över och oerhört svårlokaliserat. Det är väl bara under lek som det finns lite bättre ansamlingar - vilket vissa nätmarodörer mycket väl känner till. *suck*

Peter sa...

Dessutom har jag läst att en politker har lämnat in en motion som vill ta bort 3-meters regel på sikfiske.

Nu när jag läser artikeln igen blir jag lite förvirrad och förstår inte riktigt vad det handlar om dock: http://allehanda.se/opinion/ordetfritt/1.1445088

Nicka - fiskebloggaren sa...

En galning som vill ta boprt en bra regel som de flesta numer vill införa, om jag fattat saken rätt. Här på ön vore det t ex alldeles strålande bra om det infördes ett förbud mot all nätläggning innanför tremeterskurvan. Hade det varit så skulle t ex den där 50-åringen kanske inte alls "råkat" få en ansamling av förbjuden frukt i sina nät. För att inte tala om stora horder av lekvandrande öringar som stöter på nätpatrull på grundvattnet innan de ens hunnit upp i åarna för att skapa morgondagens möjligheter.

Well... here we go again. Det är egentligen så självklart att det inte behöver debatteras mer.