2011-04-05

Glatt och segt

Ömsom sol, ömsom moln. Vindarna må vara hyfsat ljumma i solskenet, men ut över havet, eller i skuggan, så isar de påtagligt. Kanske är det därför öringarna är sega, lyser med sin frånvaro eller bara dyker upp som solitära överraskningar. Det är runt två plus i vattnet, bara i undantagsfall mer. Vi letar undantag med blandad framgång.

Fast när man har trevligt sällskap - och storfrämmande från Herr Brugård - på kusten kan man njuta av det lite för platta vattnet och fiskens frånvaro. På  varsitt håll tar vi revansch dagen efter. Det är bara besor av smärre storlek, men det är öringar - som självfallet fortsätter att simma i kalla Östersjön.

Hur som helst är det en osedvanligt seg vår för öringsjägarna. Med några få undantag har det varit sirapssegt att lokalisera öringarna. Och de flesta är besor, utlekta, vintertrötta fiskar. Kanske hade vi förväntat oss lite mer sprutt nu när våren anlände på riktigt. Kanske händer det i morgon. Kanske inte. Själv skulle jag uppskatta en liten flock av blanka, stridbara och huggvilliga fiskar - inte det som verkar vara min melodi just nu: utlekta, svårflörtade och småsura öringar. Men lita på att jag kommer fortsätta njuta av de korta stunderna vid kusten, med kaffet i en solig blåsippsbacke.

Tomi sa...

Jag vill ju inte tillhöra vårfågeln dystergök-men jag tror att framtiden kommer att bjuda på just färre kontakt med öring. Kombination miljögift och allt torrare sommar tror jag gör det svårare för den gotländska öringen i framtiden.Och så det fortsatta nätfisket innanför 3m kurvan. Jag vet-en tråkig fundering så här inför våren men ändå.

Hej Tomi.
Du har nog både rätt och fel. Ska vi titta på bara de två-tre senaste somrarna är ju vattnet inte den springande punkten. På sikt kanske, men de två senaste åren har varit goda ur vattensynvinkel.
Vad beträffar näten så är de en styggelse på sina håll. Men å andra har de ju varit där i alla år. Faktum är att näten minskat. Är det något som ökat så är det tillresta (och även lokala) sportfiskare.
Fast visst skulle jag gärna se färre miljögifter, nätbegränsningar och fler våtmarker t ex :)

Marcus Zetterblad sa...

Kan bara hålla med om att fisket är segt. Vi har nött nordvästra sidan igår (testade till och med nattfiske). Tycker ändå vi hittade hyfsade temperaturer (3-4grader). Vi kör med fluga så man tycker ju att det borde kunna lura en köldseg öring. Mycket märlor i vattnet och såg till och med småtobis

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej Marcus. Tack för rapporten - som ju ör samstämmig med nästan alla intryck. Något lurt är det, men det är inte lätt att veta exakt vad.

.las sa...

Nicka, du får tagga ned lite med fisket, du påverkar bevisligen populationen... Njae, onekligen svårt att veta vad detta och andra tillstånd kan bero på. Det är helt enkelt så många olika potentiella faktorer samt att vi faktiskt inte har alla relevanta faktorer och samspel klara för oss. Har fiskarna t ex minskat i antal, eller finns dom på annan ort? För att stöka till analysen ytterligare vill jag föra in "salinitetsprognosen" som faktor: http://www.itameriportaali.fi/sv/itamerinyt/sv_SE/suolaisuusennuste/

Må gott och fortsätt fundera och agera för fiskens väl Nicka!

Hmm, min länk verkar inte fungera. Prova denna: http://bit.ly/ie1ROF

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ok, .las. Håller mig hemma idag. ;)
Men nu blev det ju ännu en faktor som man ska försöka begripa sig på och ändå senare upptäcka att man hade fel. ;) Skitfiske, goa herrn.

Marcus sa...

Segt fiske även idag! Träffade tre glada finnar med flugspön. Dom har fiskat sedan söndags och tagit 7 stycken men bara en blank. Största på 4. Verkar som om nordvästra sidan är seg.

Kanske är smått som gäller (märlor), nu när det är kallt i vattnet. Har iof sett tobis. Men just nu verkar inget fungera. Platåkanterna känns hetast just nu.

Nicka - fiskebloggaren sa...

@Marcus - Ja, fortsatt kallt i vattnet och få hugvilliga firrar.
Har fått rapporter från Skåne och Öland där det verkar hugga lite bättre.

Cela sa...

I Göteborg nappar det som bara den hittills för mig, dessvärre bara små 35cm. Du har säkert fått frågan 100 tals gånger, men varför är västkust öringarna så små i jämförelse?

Drog två idag. Rätt små.

Nicka - fiskebloggaren sa...

@Cela - Jag är ingen biolog, men försöker bena ut det lilla jag begriper på ett kortfattat sätt.

Öringen tillbringar ju sin första tid i havet ganska nära kusten . Ju större de blir, desto större byten kan de äta - och ju större den själv blir, desto mer mat behöver den. Större byten ger mer energi = kostnadseffektivt, förutatt att det inte är så kallt så att det går åt mer energi att jaga än att äta...
På djupare vatten finns strömming, skarpsill och så vidare. Dit kan öringen bege sig när den blivit lite större. Många stannar där länge också, antagligen... När de är närmare kusten är det ofta tobis, spigg, märlor, räker etc som är bytesdjur (med viss variation naturligtvis).

I Östersjön är miljön och tillgången till föda rätt bra så att havsöringen kan växa. Ju saltare vattnet blir, desto högre blir den "osmotiska effekten" (slarvigt uttryckt) som innebär att det går åt mer energi ju saltare det blir. I Östersjön är det rätt ok att vara öring, även när det är kallt, även om den förstås spenderar energi också här.

@Marcus - Se där. Ett steg framåt. Hur små? Under minimimåttet?

Marcus sa...

Den ena var 57 den andra var under. En tillblänkt besa å den lilla en blank. Båda simmade självklart åter

//Marcus

Har fiskat ön i 25 år, vissa år riktigt seriöst, öringbummat i månader. Vill verkligen understryka att näten inte blivit fler snarare tvärtom, medan spöfisket imploderat big time (uppskattar en tiodubbling, den senaste fem års perioden). Medan 80- 90 talen kännetecknades av lite men stor fisk (95 hade jag bara 25 fisk, med 6 var blankingar mellan 4,5 - 6,5), så var slutet av 90 talet och början av 2000 galet med mängder av blank fisk 2-4 kg (säkert mycket desertörer från tex åländska sättningarna). Under senaste 2-3 åren har det dock, enligt min uppfattning, fisket rasat rejält. Men sambanden, det blir bara teorier.

Uffe

Nicka - fiskebloggaren sa...

Uffe - jag vill inte heller dra för stora växlar utan helt torrt på fötterna. Men jag är rädd för att det hårda sportfisketryck vi har nu definitivt påverkar - eller åtminstone kommer att påverka - tillgången på öring runt Gotland.

fiske är upp o ner, sitter o skriver från stockholm o längtar som fan tillbaka till ön för att åtmonstone få chansen att vandra kuststräckorna på vinst eller förlust. Har fiskat mycket på ön senaste 5 åren o snittat sådär en 100 fiskar per år ( stora o små ), nog finns dom där, emellanåt extremt svårflörtade, men säsongen börjar ju på riktigt nu, de e bara att åka ut så mycket det går till så många ställen som möjligt, förr eller senare blir det träff, men hela tiden blir det en njutning oavsett. Skitfiske boys.

Tomi sa...

Som ex på vattentillförseln i bäckarna så var den god i Själsöån 1juli 2010. Då fanns gott om både stirr och smolt i bäcken. 4 veckor senare efter mycket varmt o torrt väder fanns bara en liten rännil kvar och i princip ingen fisk. Under förhållanden som dessa gäller det att både stirr och smolt tar sig ut i havet som små i förtid för annars dör de av torkan. Det känns som att vattentillströmmningen kunde vara bättre speciellt i juli-augusti :)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Visst, Tomi. Gärna mer vatten. I sak håller jag med. Jag - om någon - har väl tjatat om fler våtmarker, mer vatten och mindre diken som kastar ut vattnet i Östersjön.

Men - som du väl läst och vet om - så har ju "våra" öringar anpassat sig hyfsat bra till det hela. De vandrar ju ut och överlever i havet, redan på yngelstadiet, när det krävs. Inte optimalt, men en imponerande anpassning. Det är ju just den egenskapen vi är så rädda om. Skulle en massa förrymda odlingsfirrar blanda sin agener med de inhemska, som anpassat sig, så kanske den egenskapen går förlorad.