2014-10-01

Bara nästan en trippel

Oj så det skaver att sitta och låta de alltmer ålderstigna ögonen stirra in i skärmen. Lite för mycket inomhusmiljö, lite för mycket lockelse att njuta av tidig höst. Jag avviker en stund. I det här ljumma vattnet blir det inte lätt, det inser jag. Dessutom är det skådespel av annat slag som jag vill ta del av. Stora sträck av fåglar. Underbart. Jag blir sittande på stranden. Länge.


De vitkindade gässen drar förbi i hundratal, snart i tusental. Små flockar av prutgäss ansluter och skränet från himlen är som höstens symfoni. Men, här kan jag ju inte bara sitta, inser jag när kaffet är nersvalt och koffeinet skapar iver i min kropp. 


Med både förhoppning och lugn i kroppen vandrar jag ut i vattnet, beväpnad med utrustning som är splitterny och på hårdtestning, som jag blivit utvald att genomföra. Mitt uppdrag är klart: kör hårt med grejorna. Så hårt du kan. Man tackar, det ska jag! Vilka grejor det rör sig om och hur de funkar återkommer jag till längre fram. :)

Snart är det massiva öringar som följer efter och cirklar som hungriga gamar kring betet. Men cirklar är just vad de gör. Det där med att hugga i sommarljummet vatten är inte deras melodi. Det gör mig ingenting faktiskt. Jag krokar snart en hoppande raket, som skakar ur betet som om det vore något som bara hamnade i munnen av misstag. Och det är det väl egentligen. 





Istället blir det ett antal feta, fiskjagande och hungriga idar som står för aktiviteten i dag. Till och med en gädda blandar sig i leken lite längre bort. Mobilens usla kamera förevigar lite av plaskandet, innan jag själv plaskar mig tillbaka till skärmens flimmer igen. Frid i sinnet. Nästan en triss i fiskarter på en liten stund. Det får duga.


4 kommentarer:

Jonas sa...

Välkommen över till oss på den ljusa sidan som fiskar med haspel. Har alltid imponerats av dem som håller fast i multirullen vid öringfiske. Vad skall hända härnäst?

Det en fröjd att läsa din blogg!

Nicka - fiskebloggaren sa...

hehe.
Den där ljusa sidan var jag i innan jag upptäckte den guldskimrande och stabila sidan. ;)

men allvarligt talat finns det fördelar med båda. I säkert 60-70 procent av fallen fiskar jag med multi (förr gäddfiske 96 %) av en herrans massa anledningar. Men jag fipplar runt lite, beroende på dagsform, betesval och andra omständigheter. Man kan aldrig vara säker.

Thanx. :)

Anonym sa...

Där jag bor ser jag många nät i närheten av de bäckar som öringen skall leka i. Nu när öringarna ligger och väntar på regn runt dessa bäckar så är det lätt att få grov romstinn öring. Det slog mig igår att det kanske är en av anledningarna till att människor vill ha 50-60 öringar i sina nät-rommen. Har aldrig tänkt på det tidigare kanske för att jag inte stöter på någon debatt kring detta. Nu hoppas jag på regn och blåst i massor!
Tomi

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej Tomi.
ja, vem vet? Kanske är det så illa. Men jag tror också att många inte ens begriper skillnad på lekfisk och icke-lekande. Så, när de vet att det finns mycket fisk i omlopp är det läge att sko sig, så att säga.

I övrigt kan jag hålla med om att det är hög tid för lite ovädersrusk snart. Regn behövs ju definitivt (som alltid så här års...).