2015-12-19

Hårda bud i gruset

Morgonljus som strilar ner mellan de kala grenarna. Kulingvinden viner, men i skogen är det en viss tysthet. Den lilla strömmen brusar milt. Så ... plaskande från de ystra lekvandrande öringarna. Till slut kom de. Till slut blev det tillräckligt med regn för att skapa förutsättningarna. 



En stadig hona tar plats över lekgruset. En ännu större hanne frotterar sig med henne. Fler dyker upp. Det gruffas och bråkas, vänslas och trängs. Det här årliga naturskådespelet är något jag behöver för att känna mig hel. Jag formligen älskar att vandra längs vattendragen och titta på "mina" telningar. 



En extra aggressiv hanne hittar vi lite nerströms. Han bits, slår med sin stadiga kropp. Jagar en liten stackare ända upp på gräset och återvänder sedan snabbt till honan han så gärna vill uppvakta. Det är tufft att vara lekande havsöring. Så tufft att all fokus är på bestyren i vattnet. Jag kommer ganska nära innan de skyggar. Dessa imponerande varelser. 


Jag får lite skäll mejlledes. Fisketurerna saknas på bloggen. Jag ska villigt erkänna att det varit lite glesare mellan turerna än brukligt. Det har också varit synnerligen trögfiskat. Men, om det inte vore för att jag prioriterat annat än bloggandet så skulle jag nog ha kunnat visa upp både fisk och fisketurer lite oftare. Förlåt. Jag lovar eventuell bättring framöver. God helg. Och - om vi inte hörs innan dess: God jul!

4 kommentarer:

Unknown sa...


Åter härliga bilder ;))
Hoppas på lite "bra "fiskerapporter snart;)
Åker ev. ner till ön i mellandagarna om vädret blir ok.
God Jul & Gott Nytt År
/Frippe

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ska försöka åstadkomma något. Kan dock meddela att det varit långa stunder av svårt fiske för de flesta. Men då och då så ... :) God Jul tillbaka!

atomragnar sa...

Fantastiskt fina bilder i din alltid läsvärda blogg

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar stort! Det värmer rejält när det dessutom kommer från en sann legendar inom fisket. Jag vill passa på att buga och bocka för dina evigt inspirerande texter och artiklar. God fortsättning!