2010-11-18

Mindre roligt, desto mer nödvändigt

Problem. Tråkigt ord. Tänk om allt var problemfritt och enkelt bara. Men så rosenskimrande är inte tillvaron. Nu pratar jag inte om ett ”no issue” med en spräckt toppögla, på ett av mina på tok för många spön. Jag tänkte ventilera ett par saker som kommit upp under den senaste tiden.

1. Sportfiskare som fiskar på fel ställe
Jag blev nyligen kontaktad av Anders D, som i sin tur blivit uppringd av en furiös markägare på östra ön. I helgen som gick stötte han på en liten grupp med sportfiskare, rustade för öringsfiske. Mitt i ett förbudsområde. Sedan går uppgifterna isär. Markägaren påstår att han bad dem lämna området men några i sällskapet ignorerade det för att vada ut och fiska.
Fiskarna menade dock att de blivit tipsade om stället, missat att tolka kartan på rätt sätt, blivit utskällda av en man (som inte ens presenterade sig, eller ville föra ett normalt samtal), redan innan de fiskat varvid de dubbelkollat kartan och gett sig iväg. Tre personer i sällskapet hade redan hunnit fiska i fem minuter, innan det uppdagades att de hamnat snett. Även de gav sig förstås iväg. Markägaren hade också varit synnerligen barsk och otrevlig. Och tipsaren hade uppenbarligen usel koll på regler och förbudsområden. Sportfiskarna har i ett par mejl beklagat överträdelsen, som skedde helt utan uppsåt.

Ok. Alla gör misstag. Men bara som en liten påminnelse: Vi sportfiskare måste förvissa oss om att vi fiskar på lovligt vatten. Det är vår skyldighet. Är det knepigt att läsa kartan, får vi leta skyltar på stränderna, ringa Länsstyrelsen, eller be om hjälp på annat sätt (t ex av en pålitlig guide). Är man osäker på var gränsen går är mitt tips att man flyttar sig några kilometer bort. Kusten är lång. Bara som ett framtida tips till alla er som kommer på besök.


(Personerna på bilden fiskar i lovligt område)

2. Sportfiskare som inte har etisk koll
Om nu markägaren i förra exemplet var en ilsken filur, så finns det sportfiskare som senaste tiden hört av sig och varit lika arga när de råkat ut för oetiska ”fiskefränder”.

För tusende gången: GÅ INTE UT OCH FISKA FRAMFÖR EN ANNAN FISKARE! Fyra, enligt uppgift ganska vana sportfiskare, sprang ut framför en vän uppe på norra ön alldeles nyligen, trots hans försök att tala dem till rätta…
Och nu i helgen råkade ytterligare två bekanta ut för att en hel hög med sportfiskare rasade ner och omringade dem, just när de höll på att fiska av ett intressant område. Ridå!

Man gör inte så. Det är till och med mot gällande fiskeförordningar att hindra annans fiske. Om en fiskare går i ena riktningen och fiskar, så gå åt andra hållet, gå möjligen bakom den fiskande, eller fråga om det är ok att fiska där han nyss varit. Ännu bättre: byt ställe! Återigen − kusten är lång.

3. Dessa oförbätterliga nätgubbar
Bilden, tagen av Patrik Bergkvist, visar ett hoptvinnat nät med två döda öringar i, varav den ena skulle leka, men inte kom så långt. Nätet var uppmärkt med plastdunkar (vilket INTE är ok, enligt fiskeförordningen). Ägaren är känd hos oss sportfiskare numer. Han brukar göra så här när han är nere i sitt lilla trivsamma fritidsnöje här på ön. Men det finns förstås bofasta som är av samma skrot och korn.

Hur som helst hade nätet inte tagits upp i tid innan stormen. Ett spöknät som trasslar ihop sig och ställer till det, som kan döda fisk, fågel och mitt emellan - till ingen nytta. Det är tragiskt. Behöver jag säga att jag längtar efter regleringar för fiske med mängdfångande redskap bland icke yrkesfiskare?



Nä, vet ni vad. Nu vill jag skriva om roligare grejor. Det kommer i nästa inlägg.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Din gode vän sågs gå åt motsatt håll vilket tolkades som att han var klar med sträckan. De fyra mycket vana fiskarna gick då ut med stort avstånd till din vän utan att störa hans fiske. Han kovänder då och "planar" fram mot de fyra och kastar tvärs deras kast riktning. Du har rätt i att kusten är lång, men det finns inget skäl till att tappa besinning på detta sätt.
Lär av våra vänner i Danmark. Där klarar de att hantera att det finns andra fiskare inom synhåll utan att ens rynka på näsan.
Att pinka revir är det ingen som vinner något på.
Vi uppskattar alla dina blogg inlägg, men din vän är inte en god representant för turistnäringen på Gotland och som man säger "det finns alltid två sidor på ett mynt"

Anonym sa...

Jag har varit med om preciss samma grejor.... när folk kliver i där man fiskar, som det står i textetn... åk till ett annat ställe, om du inte pratar med den som är däör först. De finns ju 800 kilometer kust vatten. be om ursäkt istället för dåliga bort förklaraingar. danskarna har tjockt med folk, kanske därför de måste trängas där, här behövs de inte

-- anders

Anonym sa...

Det handlar inte om revir!! Det handlar om respekt. Visar man det så får man samma tillbaka.

/Mathias

Joel sa...

Hej Anonym,

Sorry to say, men du har fel om "incidenten på norr". Jag fiskade av sträckan och gick i riktning ut mot revet. Jag hade börjat en bit bort och fiskade aldrig i någon annan riktning. När ni klev ut i vattnet stod jag längst in på revet. Ni vadade ut framför mig, otvetydigt. Det stora avstånd ni säger er ha hållit till mig var väl ungefär ett spinnkast. Jag fiskade fram till er, påpekade vänligt för en av er att vi som fiskar på Gotland inte brukar sno platser där andra redan fiskar. Sen vände jag och fiskade mig tillbaka - ni hade ju redan tagit bästa platsen på revet. Då gick en av er iland och vadade ut på andra sidan av mig... Jag brukar alltid hålla högt tempo och förflytta mig snabbt när jag fiskar öring - det ger mer fisk. Men nu fick jag ge upp och stå still på samma plats tills ni åkt.

Ni är varmt välkomna att besöka oss på ön. Det är roligt med den uppmärksamhet den gotländska havsöringen får. Men trist när tillresta fiskare inte visar respekt. Kusten är som sagt lång och nästa udde var ledig. Låt oss hoppas att ni inte såg i vilken riktning jag fiskade och att ni nästa gång väljer den lediga udden...

/Joel (inte anonym...)

Anonym sa...

Hej Joel,

Som sagt "det finns alltid två sidor av ett mynt". Anonymitet eller inte. Vi kommer aldrig att få rätt från dig, eftersom din story väger tyngre än vår. Att fortsätta detta är dödfött, men....

Vi vidhåller att du klart gick åt vänster.
Vi studerade din rörelse innan vi valde att kliva i. Men vad betyder det att vi var fyra tillresta. Vi kan naturligtvis inte ha rätt mot en Gute, eller....?
Att det finns bra rev på Gotland är vi övertygade om, men som tillrest så har vi inte alltid förmånen att lägga lika mycket tid på att utforska nya. Eftersom vi fiskat detta rev tidigare, så valde vi att gå ner i tron att vårt stora avstånd inte skulle bli något problem. Och detta beslut har inget med respektlöshet att göra! Kalla det en bedömning baserad på det faktum att vi hade begränsat med tid.

Vad är det som skiljer Gotland från någon annan havsöringssträcka? I Danmark samsas man utan dessa protektionistiska inslag. Det klart att om man kliver ut med 5m till fiskarna i vattnet så är det att inkräkta (men även det händer i Danmark utan att någon överreagerar). Även de har en lång kuststräcka!


Hade/David (inte anonym, men vad spelar det för roll)

Joel sa...

Hej David,

Trevligt att ha ett namn på den man diskuterar med. Och nä, jag fiskade inte åt vänster. Och nej, ni höll inte stort avstånd. Hade ni sökt kontakt istället hade ni gärna fått fiska bakom mig eller fått tips på en annan plats värd att besöka.

Hur som helst. Jag ser heller ingen poäng att föra diskussionen vidare här. Jag vet hur det låg till och tror och hoppas också att ni tänker er för vid framtida besök (ni är som sagt varmt välkomna tillbaka!).

På Gotland behöver vi inte trängas. Kusten är både lång och lättillgänglig - det finns plats för alla. Jag tror att det är många med mig som tycker detta är det som gör fisket på Gotland unikt.

/Joel

Anonym sa...

Hejsan Ö-svingare!

Jag kan bara hålla med, om allt. Senast nu på höstlovet när en snubbe i Ljugarn trots upplysning om att det var förbjudet att fiska mellan folhammars raukar och Sjaustru struntade i vad jag sa.
-Här har jag alltid fiskat....

Även fiskeetiskt har jag drabbats. Jag stod ute på en udde på västsidan i våras när ett lass finnar omringar mig. De ställde sig fem meter ifrån mig på båda sidorna. Jag lät dem veta att det inte var ok på de finska ord jag kan.....ni förstår....

Trist är det. Det är väl dessvärre baksidan av den publicitet Gotland fått och det dåliga fisket som varit ett par säsonger i Stockholm. Vi som fiskar på Gotland måste nog smyga mer med resultat och ställen. Bara skryta om fångsterna till de närmast sörjande.

Skitfiske!

Niclas

Herr D sa...

Hur kan man komma "fel"?
På Fiskeland Gotland finns en ypperlig fredningskarta, lägg till Eniros kartor med kordinater o flygfoto, de flesta har väl idag GPS. Men även utan GPS är det ingen tung ingenjörskonst att läsa en turistkarta.
osv...

Anonym sa...

Allt detta tjafs om öringsfisket talar mer för ett totalförbud på höstlekande öring innanför tremetersgränsen.Jag är själv både nät och spöfiskare,men det här är inte roligt att "fritidfiskare" inte kan fatta att man är ute med spöt för att få avkoppling från vardagen och vill vara ensam ett tag.

Anders Dyplin

pereve nilsson. sa...

bra gjort av vedebörande nätfiskare att lämna telefon nummren på plastdunkarna .då e de inte så svårt att ringa honom o tala om vaR GREJERNA FINNS att hämta...o hoppas han kan laga TILL EN GOD MIDDAG MED SIN FÅNGST...välhängd o mörad....mvh perra....