2010-11-16

När tre kast räcker

Det finns dagar då havet tycks ropa mitt namn. Må det bero på fiskeabstinens, det faktum att jag står och håller i en hög nytillverkade öringsdrag, eller på någon märklig naturfolksgen. Har jag blivit Roger Pontare?  Eller är det svallet efter en hård västvind som väcker något i mitt meteorologiska inre? Jag har ingen aning. Jag vet bara att tiden är knapp.

Jag drar i handbromsen, byter om under bagageluckan och dundrar ner till vattnet. Om en timme måste jag befinna mig i livsmedelsbutiken för att ordna aftonens middag, men å andra sidan blir det ändå mörkt snart. Jag hinner. Örnblick ut över böljan. Herreminje, vilket perfekt läge. Innanför storstenarna sköljer ett vatten som är rent från bråte, men lätt färgat av sand och kalk. Semitransparent. Fina vågor. 

Det är inte ofta man får säga det och verkligen mena det bokstavligen. Men i första kastet anar jag en puff. I andra är det tomt. Men i tredje pangar det på rejält. Tunga rullningar i sidled och en motsträvig fiskkropp som känns bastant är fast där ute. Det måste vara en besa, en utlekt storöring. Jodå. Snart rullar den i vågskvalpet och ger med sig efter viss övertalning av ett stycke grafitspö, en multirulle och en neoprenförsedd vante som greppar stjärtspolen. Micke och Joel är i faggorna och får masa sig ner till mig för att bistå med fotografering, även om Joel mest bistår med att knycka mitt spö, kasta bort ett drag och konstatera att min toppögla är spräckt. Jodå, den fick nog en törn när jag landade firren, så nu blir det redskapsvård.



Fotohjälp: Micke Söderman

Just idag har jag inget extraspö. En snabbtur borde gå att genomföra utan massa extraprylar. Öringen väger in på fem och ett halvt kilo, har en förmodad klippt fettfena och tydliga bett efter nejonöga på bakpartiet. Den får simma ut igen. Micke går igång på nejonögat, Joel blir lite upprörd över det faktum att jag alltid fiskar multirullarna utan kastbroms (jag använder tummen, som är bättre på att bromsa, än någon mekanik i världen - enligt undertecknad). Själv går jag igång på att det räcker med tre kast. Ibland.  

11 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig fisk Nicka. Var själv ute idag, tyvärr för höga vågor på väst sidan, så det blev en tur över till öst, tappade en och såg två som jagade i ytan, men en härlig dag. Mindre härligt var det uppspolade nät vi hittade med två öringar i.//Per H

Anonym sa...

Grym fisk, och riktigt kul att dragen levererade. Varför är inte de där framme när man själv är ute!
//Fredrik

.las sa...

Härligt! Och nog är det vl inte så mycket av en börda att få vika en sen kvällstimme åt toppögla och materialvård efter en bra landning? Kanske rent av går att kombinera med en sval malt. Kul :)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Så sant, .las. Just saknas mig dock rätt toppögla så något av de andra spöna får tjänstgöra som tillfällig favorit. ;)

Natur, fiske och en å annan aktuell händelse sa...

En toppögla känns som en liten eftergift i detta sammanhang. 3 kast är rätt effektivt!

Nicka - fiskebloggaren sa...

Fina drag, Fredrik. Tackar för det!

Per - dessa dödens nät. Man blir rätt matt...

Natur, fiske ... - Säg inte det. Det var en särdeles fin toppögla. ;)

Johan N sa...

Stort grattis Nicka !
Det är inte bara dina spötoppar det rycker i ; det drar ordentligt i min fisketarm också , , ,
//Johan

Anonym sa...

Hej Nicka! Tre kast och en stor öring kan ses som tur av många men en duktig fiskare kan lukta sig till fisken stort grattis. Sjäv är jag inte där ännu men tänke ut och fiska lite i helgen. Såg på väderleksrapporten att det kommer blåsa nord-ost ca 10m/sek. Tycker du att man ska kringa på östsidan eller går det är få öring även på västsidan trots denna vind?
MVH Niclas

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar Johan :)

Niclas - tackar, men visst handlar fiske mycket om tur, eller timing också mellan varven. 10 m/s kan ju vara rätt tufft, men det beror lite på exakt vindriktning. Du får nog kika på havet och se om det är bråte som slits loss - och om det går att vada och kasta utan fara för hälsan :) kör hårt, men lagom

Henrik sa...

Nicka. Xperten sa att det räcker med ett kast. Ja, du vet. Han e ju expert. Mors.

Nicka - fiskebloggaren sa...

Expeten rår man inte på. ;) Hälsa. Gutår.