2008-09-22

Förbättra, förfina, förändra

Jag väntar. Och väntar. För att bida min tid justerar jag tackel, fotograferar småkryp och städar i ordning några röriga tackelboxar. Det här fisket är en spänd väntan på det underbara infernot.

Så om någon nu trodde att jag bara väntade på kyligare vatten och silvrigare fiskar så var det förstås fel. Havsöringsfisket är underbart, men det är bara en typ av fiske som jag gillar och lägger ner energi på. Det är förresten redan igång för den som vill. En hel del lekfärgade fiskar rör sig på kusten, på väg mot sina bestyr i åarna. Var rädd om dem. Själv är jag mer intresserad av salmo trutta när det biter mer i skinnet och man inte blir svettig när man drar på sig vadarna.

När man sitter och väntar gäller det att inte bli passiv. Huvudet snurrar av teorier om vad man kan förbättra, förfina, förändra. Experimentlustan får fritt utlopp. Tvivel och teorier kör i krock i tystnaden. Mer mäsk? Fel mäsk? Sitter betet kvar? Vad äter fisken här egentligen? Äter de över huvud taget?

Jag behöver inte vara orolig över att fiskarna svälter i den här sjön. Varje gång jag vevar upp för att kontrollera, eller tackla om har kroken fått objudna gäster. Bloodworms. Fjädermygglarver (chironomider). I massor. Vinterns mormyshkafiskare skulle ha belönat mig rikligen för att spara de små snyltarna i en liten ask.
De är fantastiska fiskmagneter även för metaren. Apterade på en liten krok i storlek 18-20 eller så lockar de både små och stora fiskar av många arter. Därmed är ett av mina tvivel utraderade för evigt. Mat finns det. Mängder av krälande larver, med högt näringsinnehåll och illröd, lockande kulör. Inte undra på att bottenrotarna inte sneglar åt mina förföriskt utlagda lockbeten.
Det förblir stilla. Jag måste raffinera lockelsen. Mer doft, högre energivärde, bättre placering. Tänk om jag skulle ... Vänta nu. Vad var det som rörde sig där borta. Bubblar det inte lite på mäskplatsen?

2 kommentarer:

Herr D sa...

Det känns skönt att även en fiskemagnet som du Nicka översvallas av dessa tvivel och tvångstankar, det ger oss andra mer oerfarna livsnjutare hopp, Skitfiske ;-)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Åhå...Herr D. Fiskmagnet? :)

Jag tror faktiskt att tvivlandet och de nya (dåliga och bra) idéerna är en av de viktigaste komponenterna i fiskets attraktion. Skitfiske på'rej.