2010-03-09

Timmen vi letar efter

Efter en uppfriskande utflykt till skidbackarnas rike uppmärksammar jag att isen ligger tät. Från färjan som dundrar sig fram ser jag hur det släta täcket når ända ut till Gunnarsstenarna. Yttre havsbandet och ännu is. Planerade gäddexkursioner och annat vårmums känns fjärran!

Framme vid Gotlandskusten ser jag hur friska sydvästvindar smäller in gråblått vatten mot stränderna. Åtminstone på delar av ön, där isen inte fått fäste. Jag hinner tänka att det riktigt trevligt ut, innan det blippar till på min skärm.

Kenta F har bommat efter en tur i finvädret. Men hans fiskebroder har prickat helt rätt. Han har hittat den där fläcken och den där timmen, som vi alla så febrilt letar efter. Flera fina upp, de flesta tillbaka. Men en superstänkare på nära fem kilo fick åka med hem och bli förevigad. Det är bara att gratulera till en kanonfisk! Jakten på det lilla fönstret, rätta timmen och den speciella fläcken fortsätter. Ibland händer det!

3 kommentarer:

Peter Celion sa...

Stilig firre! Längtar tills man får på något liknande (om man nånsin får de).

Anonym sa...

Jo jo, Kanske att Kenta F ville vara Roffas bror denna dag. Fisken är grym. Spara några till oss som kommer ner till påsk. // KES

Nicka - fiskebloggaren sa...

:) Hoho.
Ibland faller det bort viktiga ord när det är bråttom och på tok för mycket att göra. Fiskebroder, ska det stå. Och det gör det nu. :)