2011-11-12

Den osannolika öringen

Stiltjen är total. Och inte kan man tro att det är november när solen värmer ansiktet. Det här är ingen fisketur. Jag plåtar, driver runt på lite små upptäcktsfärder och hoppas på lite vind. För då kan det plötsligt bli fiske också. En megamåne och ett högtryck har samarbetat duktigt. Vattnet har dragit sig undan ett par decimeter på någon dag och lämnat stenarna alggröna och strandlinjen blottlagd. Men, mitt i det stilla ser jag ändå att några stenar långt där ute översköljs av små, små vågrörelser. Det är värt ett försök. 




Glasklart. Inte ett liv. Jag antar att lite djupare vatten hade varit att föredra, eller lite skymningsfiske - som jag inte hinner med i dag. Om det var logiskt med ett öringknyck häromdagen, så är det definitivt mer överraskningsmoment över den här dagens fiskekontakt. Från ingenstans ser jag en liten plog efter betet. Vevstopp och fast fisk. Den är liten och sprallig, så jag släpper den direkt och hoppas på fler. Nummer två nyper på efter ytterligare ett par kast. Och den här halvmetersgynnaren visar lite märkliga förmågor. Jag krokar av den och släpper först ner draget i vattnet, därefter fisken.


En osannolik händelse inträffar. För den stackars fisken simmar rakt in i betet. Vad är oddsen för det? Den krokar sig själv under käken och får komma upp till farbror fiskare än en gång. Nu måste jag faktiskt plocka fram mobilen för att föreviga fisken. Samma fisk inom loppet av några sekunder. Ja, herregud. Må den leva ett långt, framgångsrikt liv, utan närkontakt med fler drag.



9 kommentarer:

Eknaton sa...

Stackars firre! Dålig dag på jobbet för herr öring. :)

Anonym sa...

Ja dålig dag för den öringen! :D Tog en chansning och åkte söderut till båten (7 mil från bostaden) Har aldrig haft så bra fiske! 3 öringar på över 3 kg! sluta aldrig att skriva nicka! du är drivkraften för många sportfiskare, det vet jag av ren fakta! :D

Nicka - fiskebloggaren sa...

Kan det verkligen vara fakta? Fiskarsjälen värms i höstkylan. Tack.

Anonym sa...

Jag och min fjälla längtar till Gotland framöver för en Photo Battle. Hör och häpna, jag har aldrig varit på Gotland förut, men antar att det är otroligt vackert kargt? Har du tips på var en Photo Battle skulle göra sig bäst på ön?

Rimfrost sa...

Jädrar, nu blev jag anonym i mitt förra inlägg... :)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Jadu... Det finns vansinnigt många platser att välja på. Och allt är inte kargt. Det finns förvånansvärt stora skogar och grönskande ängen också. Vi kan väl mejlas lite om det, eller ringas. :)

Rimfrost sa...

Ja, vi kan ringas om det. Jag har ditt nummer och återkommer.

Rimfrost sa...

Förresten, du skulle kanske vara sugen på att vara med på en Photo Battle? Vi vet att vi inte kommer ha nån chans, men vi kan alltid lära oss ett och annat... :)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Asch. Jag ser mig inte som något fullblodsproffs. Det är kul med foto bara. Hinner jag/kan jag - så gärna, men jag brukar ha en del att stå i...